Hvilke ord får modtageren til at åbne dine e-mails?

Steen Kræmer RasmussenE-mailkommunikation, Kræmer Kommunikation, PR og kommunikationLeave a Comment

Disse ord giver flere åbninger af din e-mail
[INFOGRAFIK] Du kender det godt: Titlerne på nogen mails bare tvinger dig til at åbne beskeden – også selv om det åbenlyst er markedsføring. Andre titler får dig til at trykke på slet-knappen med lysets hastighed.

Ved du, hvad der gør forskellen?

Ord, selvfølgelig – men hvilke ord gør hvad? Og hvor meget forskel gør det? Det har online-marketingspecialisterne fra Invesp samlet nogle statistikker sammen om og lavet den infografik, du finder nedenfor. Selvfølgelig baseret på engelsksprogede mails, men mon ikke vi kan regne med, at det er nogenlunde samme trend i Danmark?

Det her er virkelig værd at lære af, fordi vi jo alle sammen håber, at vores e-mails bliver åbnet. Ellers var der ærlig talt ikke ret meget grund til at sende dem. Her har du tre af de konklusioner, Invesp fremhæver:

Hvis der står ‘Nyhedsbrev’ i titellinjen, er der 18,7 procent færre, der åbner mailen.

Det er der ret mange nyhedsbrevsudgivere, der kunne lære rigtig meget af.

Ord som ‘Gratis’ booster åbningsraten, og hvis du kan få modtageren til at føle, at det haster, stiger antallet af åbnede mails med 22 procent.

Måske skulle du overveje at fjerne videresend-bogstaverne, når du sender mails videre til andre. Sv:/Re: er derimod en sikker vinder. Men det er vel klart nok. Alle er interesserede i at få svar på de mails, vi har sendt.

Hvis der står ‘Vs:’ (Fw:) i titellinjen, falder antallet af åbninger med 17 procent.

Fra en tidligere analyse ved jeg, at åbningsraten stiger med 61,8 procent, hvis ser står Alarm eller Advarsel i emnelinjen. Det er jo fuldstændig vanvittigt. Tænk at vi er så nemme at manipulere med. Men det er sådan set logisk nok, for ordet vækker vores urinstinkter, der aktiverer kamp- eller flugtreaktionen, og den kan vi jo ikke lige få os selv til at overse, vel?

Email

Infografik fra Invesp Consulting


Skriv det vigtigste i overskriften

Men hvad så med dine private og personlige mails? Kan du gøre noget med dem?
Ja for pokker. Tænk på, hvordan du selv gør, når du læser avis. Overskrifterne er det, der sælger hver enkelt artikel til dig. Bliver du interesseret eller ej? Det bliver du typisk, når overskriften leverer det væsenligste i artiklen. Altså selve nyheden.
Derfor skal du beslutte dig for, hvad det vigtigste i din e-mail er. For modtageren altså. For det er jo ham eller hende, du skal overbevise om, at de skal åbne DIN e-mail før alle de andre, der er i inboxen. Og skriv så det i emnefeltet.
Nogle af mine venner har rigtig dårlige vaner i den forbindelse, og jeg får ofte mails med titellinjen ‘Hej’ eller ‘Mail fra XXX’.
Helt ærligt: Det giver mig altså ikke ret meget lyst til at skynde mig at trykke på Åbn-knappen. Tvært imod. Ville det ikke være meget mere interessant, hvis der stod ‘Jeg har penge til dig’, ‘Nye billeder af killingerne’ eller ‘Vigtigt: Vi skal tale sammen’?
Men husk, at din overskrift skal holde vand. Jeg bliver skide irriteret, hvis jeg åbner en mail, hvor overskiften er ‘Nøgenbilleder af Inger Støjberg…’, og mailen så begynder med ‘…har vi ikke, men…’
I journalistikken siger man, at en overskrift skal være vækkende, æggende og dækkende. Det vil sige, at den skal vække min opmærksomhed, give mig lyst til at læse teksten og give et retvisende indtryk af indholdet.
Og gør så din overskrift kort. Korte overskrifter giver flere åbninger, viser infografikken. Sjovt nok er den mest effektive længde 6-10 ord.
Held og lykke med at få flere til at åbne dine e-mails.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *