Se eksempler på animationsvideoer nederst på sidenTegnefilm er meget, meget mere end Disneysjov og ligegyldig underholdning. Det er et af nettets allerstærkeste midler til at påvirke brugere, kunder, patienter, eller medarbejdere på en positiv måde.

Det er der mange gode grunde til: Først og fremmest går budskabet klart ind hos modtageren. Historiefortællingen er helt automatisk enkel og ukompliceret, og der er ikke så meget, der skal afkodes visuelt, som hvis der er tale om en rigtig film. Det giver klarhed og enkelhed. En anden kæmpefordel ved animationsfilmene er, at figurerne er lette at afkode og identificere sig med.

Og det virker bare. Undersøgelser på nettet fortæller om en voldsomt større mængde konverteringer, når de besøgende har set en animationsfilm.

Et eksempel er advokatkæden Advodan, der har lagt otte helt simple animationer på deres side om testamenter. Det har givet markant flere besøgende, og konverteringsraten er næsten fordoblet.  Desuden har Samvirke brugt filmene, og det har givet endnu mere interesse.

Advodan har haft succes med at lave små - og grimme - animationsfilm, der gør et svært emne let.

Advodan har haft succes med at lave små – og grimme – animationer, der gør et svært emne let. (Screendump fra advodan.dk)

Simple? Ja. Kedelige? Måske? Men pludselig bliver det meget nemmere at forstå og overskue problemerne ved ikke at have styr på papirerne, fordi den komplicerede problematik bliver gjort enkel.

Og seerne keder sig ikke nær så meget, som hvis de ser en video, hvor en eller anden forklarer noget meget besværligt eller indviklet. Det er nemlig let at lave højt tempo og hurtige skift i en animationsfilm. Ingen behøver falde i søvn. Alle erfaringer viser da også, at animationsfilm får seerne til at blive hængende. Også de voksne, selvfølgelig.

 

Animationer gør det indviklede enkelt

Du har garanteret set de såkaldte ’explainers’ (nogen der kender et godt dansk ord for det?`) på nettet. ’Sådan virker dit eller dat’, eller ’Sådan gør du det og det’. Eller du kan måske huske det amerikanske firma Commoncrafts ’…in plain English’-videoer, som var vildt populære for nogle år siden.

Filmene er let at lave, og det fungerer effektivt til at skabe en enkel forklaring på noget, der ellers virker uoverskueligt og indviklet. Se f.eks. Inship-videoen længere nede på siden eller arveretsvideoerne ovenfor.

Som virksomhed kan du bruge det til at skabe tryghed, forklare, hvad du egentlig laver eller lave intern og ekstern instruktion. Sikkerhedsprocedurer, patientvejledninger, brugsanvisninger eller noget helt fjerde.

Har du noget, du gerne vil have, at folk ser, opfatter og husker? Så lad os tage en snak om, hvad en animationsfilm kan gøre for dig.

 

Vi opfatter bare mere

Prøv at forestil dig forskellen på at læse en lang tekst eller at se en video, der siger det samme. Hvad tror du, at du får mest med fra? Det visuelle islæt øger forståelsen og udbyttet dramatisk, så seeren både forstår og husker det, han/hun har oplevet.

Derfor virker animationsfilm også fantastisk som e-learning, til at forklare et koncept eller til at sælge en god idé. Hvis dine interessenter skal forstå noget og helst handle på det, kan animationsfilm være løsningen.

…og her er der så eksempler. Endelig.

Jeg bruger det amerikanske animationsvideoværktøj Powtoon til mine animationer. Her er en håndfuld af dem:

Hvad er dine stærke sider?

Hvad svarer du på det spørgsmål, når du er til jobsamtale? Mit blogindlæg om lige præcis det skulle også have plads til et lille smil. Videoen tager præcis 30 sekunder. (Læs blogindlægget om stærke sider og jobsamtaler).

 

Mindre hærværk i boligforeninger

Iværksætteren Abdinasir A.A. Khalif arbejder med nudging som et middel til at mindske mængden af hærværk i boligforeninger. Her er animationsfilmen, der fortæller om nudging og hvad det kan gøre:

En explainervideo fra Inship

Transportvirksomheden Inship ville gerne gøre konceptet mere forståeligt for kunderne. Jeg lavede denne lille animation, som gør det meget lettere at forklare, hvad virksomheden gør.

Den socialpædagogiske kernefaglighed

Socialpædagogerne i Østjylland afholdt medlemskonference og bad om en film, der fortæller om fem hovedpointer fra konferencen om socialpædagogisk kernefaglighed.

Eller hvad med en lille reklamefilm?

Min egen bog Hit med jobbet, der har fået fine anmeldelser og dejlige tilbagemeldinger, havde fortjent en lille reklamefilm. Hurtigt lavet ud fra en skabelon, og vupti: Så var den på nettet på omkring to timer.

 

Jef.dk sælger til idrætsorganisationer

Jef.dk sælger sportspræmier, sportspokaler, reklamegaver, emblemer til alle former for foreninger, organistioner og virksomheder.  Jydsk Emblem Fabrik inviterede på messe i Idrættens Hus og fik besøg af en lang række organisationer. Målet med videoen var at vise, hvor stort sortiment, jef.dk kunne tilbyde organisationerne.

 

Flexminds har nettets bedste og billigste billet og tilmeldingssystem

Flexminds sælger billetter, sørger for tilmeldinger og meget mere. Det er let, og det er billigt. Det ville virksomheden gerne fortælle i en lille og helt enkel animationsfilm til landingpages og sociale medier.

Jobsøgerens værste fjende er forsigtighed

Mange jobsøgere er panisk angste for at skille sig ud, fordi de frygter at gå for vidt. Det er frygtelig dumt, og denne lille animationsfilm viser hvorfor med enkle midler. (Læs blogindlægget om den forsigtige jobsøger).

Man kan lave næsten alt – også en drilleanimation til konen eller manden

Den her er sød, synes jeg selv. Den er lavet med en skabelon. De gør det nemt, hvis du skal bruge en variant af en standardløsning. Selvfølgelig kan jeg klare lige nøjagtigt det, du leder efter.

Det koster billigt

Du har garanteret hørt om nogen, der betaler 120.000 kroner for en animationsfilm. Glem det. En film behøver ikke være tegnet af et hold på 25 specialuddannede tegnefilmstegnere for at engagere seeren. Mindre kan gøre det. Meget mindre.

Afhængigt af opgavens kompleksitet, specialkrav og længde kan du forvente en pris på mellem 4.000 og 18.000 kroner. Det er da billigt – og hvem ved: Måske slæber investeringen pengene hjem på kortere tid end det tager at betale fakturaen?