7 gode råd om testimonials

Steen Kræmer RasmussenSprog og signalerLeave a Comment

Testimonials virker. Både for den, der giver dem, og for den, der modtager dem. Her får du syv tips til bedre testimonials / recommendations / anbefalinger / skudsmål / endorsements /’Det siger kunderne’ eller hvad man nu kan finde på at kalde dem på nydansk:

1. Vær konkret
Brug konkrete eksempler, som folk kan forholde sig til.
I stedet for: ‘Salgstræningen betød større fokus på de vigtigste salgsparametre og medførte stor ekstra indtjening’
…skriver du: ‘Tre måneder efter salgstræningen sluttede, havde vores tre sælgere hver tjent 250.000 mere end samme periode året før.’

2. Gør det kort
Begræns din testimonial til én fordel/et udbytte, du har fået ud af at bruge leverandørens service. En testimonial med mange udsagn vil være sværere at huske og er derfor mindre overbevisende. Hvis du skal have flere fordele, skal du være sikker på, at hver fordel er i en sætning for sig selv.
I stedet for: ‘Kampagnen gav os hurtigt flere kunder, bolcherne blev kendt af flere, og vi oplevede, at mange flere besøgte vores hjemmeside for at finde ud af, hvordan vi kommer frem til den gode smag.’
…skriver du: ‘På grund af kampagnen har vi solgt dobbelt så mange bolcher som sidste måned.’

3. Vær umiddelbar
Lad være med at polere for meget på sproget, og lad være med at få nogen til at skrive den om for dig. Det betyder, at din testimonial mister sin autencitet, og den bliver ikke så personligt. Det personlige touch fra dig og din første gennemskrivning virker ofte mere overbevisende.
Hvorfor skrive: ‘Indsættelsen af N.N. i virksomhedens bestyrelse medførte i løbet af kort tid, at bestyrelsesmøderne ændrede karakter fra statiske afrapporteringer til dynamiske events, der gjorde en overordentlig stor forskel for virksomheden.’
Når nu du normalt ville have skrevet: ‘Det var fedt, da N.N. sprang på. Bestyrelsen rykkede bare for vildt…’

4. Fortæl, hvem du er
Skriv under. Fortæl, hvilken virksomhed, du kommer fra, hvor man finder den og hvad I laver. På den måde bliver det meget mere personligt og troværdigt. Anonyme testimonials er ligegyldige – dem kan enhver have skrevet.

5. Brug følelser
De bedste testimonials viser dine følelser. Prøv at give et billeder af dine sande følelser om produktet eller de services du anbefaler. Du kan også bruge sansninger i sproget.

6. Gør din viden kendt
Hvis du på en eller anden måde regnes for at være ekspert på det felt, du laver en anbefaling for, vil det virke langt mere overbevisende på dem, der skal læse anbefalingen. Hvis for eksempel ejeren af et rengøringsfirma anbefaler ’Gunvors Gulvvask’, virker stærkere, end hvis revisoren gør det.

7. Skriv aldrig falske testimonials
Brug eller skriv ALDRIG testimonials, der ikke holder vand. Det vil i det lange løb skade både dig og den, du skriver for.

SÅ kan du godt komme i gang med at skrive og bruge testimonials. :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *