Med weblogs, webfora og webnetværk har du pludselig fået en helt ny og spændende måde at markedsføre din hjemmeside på.
Hver gang, du skriver en kommentar til en blog, et indlæg i et forum eller tilmelder dig et netværk som f.eks. LinkedIn eller Kommunikationsforum, har du nemlig muligheden for at tilføje et link til din egen hjemmeside.
Dét kan være guld værd, faktisk.
For det første vil der være nysgerrige besøgende på siderne, der klikker på dit link, og for det andet lægger søgemaskinerne ekstra mærke til din hjemmeside.
Og selv om det er dejligt at få besøgende fra f.eks. en kommentar til et blogindlæg, er det søgemaskinerne, der især er interessante for dig.
Jo flere links, der er til din side, jo højere ranking vil du få hos for eksempel Google. Mange links gør nemlig, at Google vurderer din side til at være vigtigere. Og jo højere rank, jo højere placeringer får du på søgesiderne.
Det giver flere besøgende på de søgeord, du synes er vigtige.
Du står altså i en win-win situation. Det kan betale sig for dig at svare på blogindlæg, give dit besyv med i et webforum eller melde dig ind i et socialt netværk. Især hvis emnet er relevant for dine søgeord.
For www.kraemer.dk har min aktivitet de sidste 7-8 måneder betydet fin fremgang. Helt præcist er jeg rykket op som nummer 20 på Google blandt 88.700.000 sider, hvis man søger på ordet kommunikation. Før nytår var jeg ikke blandt de 100 første.
Klik evt. videre til søgemaskinenørden Mikkel deMib Svendsens artikel om Social Media Marketing, som handler om det samme.
Og så er det bare om at komme i gang!