Viral hævntørst og -marketing

Steen Kræmer RasmussenLidt ved siden af, PR og kommunikationLeave a Comment

De har aldrig været kærester, Sys Bjerre og Mattias Lysgaard. Alligevel bekriger de hinanden i et par musikvideoer, som YouTube har vist flere millioner gange.

Sys Bjerre udgav singlen Malene om, hvordan hun hævner sig på sin ekskæreste, der er skredet med Malene. Den er sjov, sød og melodisk, men ikke noget monsterhit i sig selv. Det blev den imidlertid, da ‘ekskæresten’ Mattias Lysgaard tog til genmæle med en tilsvarende sang på nøjagtigt samme melodi:

Pludselig er ‘Malene’ blevet kult. Links til videoerne på YouTube flyver gennem cyberspace, der bliver lavet helt nye versioner af sangen, og Sys & Mattias får uvurderlig omtale på nettet.

Superdygtigt arbejde af de to unge musikere, der optræder sammen, linker til hinanden og sikkert griner godt i skægget, når nogen hopper på historien om, at det er ekskærester.

De får begge uvurderlig omtale og eksponering på en billig måde. Viral Marketing virker i dén grad.

(Baggrunden er, at det er blevet populært at udgive svar på YouTube-videoer, der har en holdning eller tager stilling i en eller anden sag. Det skriver Trine-Maria Kristensen om på sin blog, Hovedet på Bloggen. Kig derind – udover Malene-sangene er der også valgkampvideo fra Ed McCain, som Paris Hilton svarer på.)

Og nu er der så flere, der svarer Sys og Mattias. F.eks. har Malene sin video på Youtube. Selvfølgelig på samme melodi.

Det er Mikala K, der træder ind i rollen som Malene, og siden er der dukket i hvert fald én ekskæresteversion op.

Det er GODT gået, synes jeg. Og så er det sjovt! :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.